0315-641905 06-51615202 (bij spoed)

Informatie over pijn

Een zwangere die goed geïnformeerd is en minder angst heeft zal met meer vertrouwen een bevalling tegemoet zien.Als je weet waar de pijn voor dient dan kun je het beter een plek geven.
Op verschillende manieren kun je je voorbereiden op je bevalling. Het is bijvoorbeeld mogelijk om een cursus te volgen. Zie ook onder het item “cursussen” Ook zijn er diverse boeken te koop of te leen. Een aantal tips:
“Veilig bevallen” van B. Smulders en “Duik in je weeën” van C. Salome.

Baringspijn is in veel gevallen draaglijk en heeft een functie.
Je baarmoeder heeft al die maanden een beschermende functie gehad en moet zich ineens aanpassen om je kindje geboren te laten worden! Misschien kun je je voorstellen dat dit behoorlijk wat kracht kost.
Bij de voorbereiding op een bevalling is je houding t.a.v. pijn essentieel
Pijn bij een bevalling is normaal, het hoort erbij. Er zit een einde aan, als de baby geboren is heb je geen baringspijn meer! Het is gelukkig ook niet schadelijk voor je, je bent niet ziek. Deze manier van denken kan je heel ver brengen in een bevalling. Ook je omgeving kan je beïnvloeden. Een coach moet kunnen meeleven en niet meelijden. Je partner (of een vriendin of familielid) kan je ondersteunen met een aanmoediging, een massage of gewoon door er te zijn! Als jullie er samen voor gaan en accepteren dat wat er gebeurt ook nodig is dan kan je baarmoeder ook beter zijn werk doen. Als je goed kan ontspannen dmv een goede ademhaling dan heb je meer controle, voorkom je dat je in paniek raakt en maakt je lichaam sneller endorfines (natuurlijke pijnstillers) aan.

Tevens mag je erop vertrouwen dat we er voor jou zijn en dat we zullen ingrijpen wanneer het proces niet verloopt zoals het moet. Ook wanneer je pijnstilling wenst dan zijn er gelukkig altijd mogelijkheden om de pijn te verlichten.
Als je ca 30 weken zwanger bent dan krijg je deze folder van ons mee waarin deze mogelijkheden worden uitgelegd.

Tevredenheid over de bevalling heeft niet altijd te maken met op welke manier je bent bevallen bent of hoeveel pijn je gehad hebt. Maar wel of je goede ondersteuning hebt ontvangen en of je verwachtingspatroon reëel is geweest. Graag horen we van je als je vragen of onzekerheden hebt!